EMN-OECD publikationen ” Implementation of measures for civic training as an important tool for integration of third-country nationals” fokuserar på samhällsintroduktion för tredjelandsmedborgare. Samhällsorientering spelar en viktig roll för att integrera tredjelandsmedborgare eftersom kurserna erbjuder kunskaper och färdigheter som krävs för att kunna delta i samhället såväl socialt och kulturellt som politiskt. EMN rapporten innehåller information och exempel på hur samhällsorientering organiseras och erbjuds i 25 EMN medlems- och observatörsländer.
Samtliga 25 länder som ingår i den jämförande rapporten erbjuder någon form av samhällsorientering, men kurserna varierar i omfattning och innehåll. Rapporten beskriver att nästan alla länder som erbjuder samhällsorientering erbjuder kursen till personer som har fått skyddsstatus, och ungefär hälften av länderna erbjuder kursen till samtliga tredjelandsmedborgare som vistas lagligt i landet.
Innehållet i samhällsorienteringskurserna fokuserar i stort sett på fyra delar: förståelse för värdlandets sociala, politiska och kulturella realiteter; kunskap om regler, rättigheterna och skyldigheter i värdlandet; främjandet av integration; och säkerställandet möjligheten att fullt ut delta i samhället. Hur stor vikt varje land lägger på de olika delarna i kurserna varierar. Vissa länder genomför också särskilda samhällsorienteringsprogram som är anpassade efter specifika målgrupper såsom till exempel företagare eller studenter.
Deltagande samhällsorientering kan vara antingen obligatoriskt eller frivilligt, beroende dels på målgruppen för utbildningen och dels på nationell policy. I en del länder är kurserna obligatoriska för vissa grupper, i vissa länder måste till exempel personer som ansöker om permanent uppehållstillstånd ha genomgått en godkänd samhällsorienteringskurs. I vissa länder kan också deltagande på kursen vara ett krav för till exempel finansiellt stöd eller olika integrationsinsatser från samhällets sida.
Samhällsorienteringskurserna ges också på många olika vis, med både kurser på plats, hybridkurser och kurser som är helt digitala. I de flesta länder försöker man också genom andra anpassningar – till exempel kvälls- och helgkurser utöka möjligheterna för målgruppen att delta i samhällsorientering.