EMN-OECD*:s inform ”Designing Migration Strategies” presenterar en översikt över olika tillvägagångssätt, bland 28 av EMN:s medlems- och observatörsländer och utvalda OECD-länder, när migrationsstrategier utvecklas. Rapporten belyser variationer och ger insikt i hur olika länder genomför, följer upp, utvärderar och anpassar strategierna. Vissa länder har utvecklat övergripande strategier och andra har inrättat sektoriella strategier. Flera länder kopplar även ihop nationella strategier med EU:s och internationella strategier. Utmaningar och goda exempel i olika delar av strategiarbetet lyfts fram.
Under de senaste fem decennierna har den internationella migrationen ökat. Antalet internationella migranter uppskattas till 281 miljoner år 2020. Dessutom ökar antalet tvångsfördrivna personer till följd av konflikt och våld, förföljelse samt kränkning av mänskliga rättigheter. Globalt uppskattades antalet tvångsfördrivna till 117,3 miljoner år 2023. Denna ökning i internationell migration för med sig behovet att inrätta ett fungerande migrationssystem som omhändertar migrationens möjligheter och utmaningar. Migrationsstrategier har en viktig roll – att bidra till konkret och effektiv styrning i praktiken.
En migrationsstrategi är ett ramdokument som har utfärdats av en regering. Dokumentet lägger fram ett strategiskt förhållningssätt till utvecklingen av migrationspolitiken. Strategin fastställer regeringens prioriteringar på migrationsområdet och förklarar "varför" och "åt vilket håll" landets migrationshantering ska utvecklas.
EMN-OECD Informen definierar migrationsstrategi som ett formellt policyramverk på medellång och lång sikt. Migrationsstrategin skiljer sig därmed från ett politiskt uttalande om en policyinriktning eller migrationsmål inom ett program. EMN-OECD Informen skiljer även mellan övergripande och sektoriella migrationsstrategier.
Migrationsstrategier ger stärkt myndighetssamverkan och bidrar till bättre samordning mellan olika politikområden. Strategier förbättrar förståelsen för migration inom systemet och underlättar kommunikation med allmänheten. Dessutom skapar strategiarbetet utrymme för intressenter att diskutera, förbättra och anpassa styrning och strukturer för beslutsfattande. En migrationsstrategi åtföljs ofta av en handlingsplan som syftar till att omvandla strategiska mål till konkret resultat.
I den jämförande informen dras slutsatsen att migrationsstrategier är en avgörande del av migrationsstyrning och migrationshantering. Strategier kan underlätta formulering av tydliga mål och tydliggöra ansvarsfördelning. De bidrar till ökad förmåga att upprätta effektiva asyl- och migrationssystem som överensstämmer med EU-rätt och internationell rätt.
Publikationen visar att total 22 av EMN:s medlemsländer har upprättat en eller flera migrationsstrategier. Av dessa länder har 11 både en övergripande strategi och minst en sektoriell strategi. Samtidigt som 10 länder enbart har sektoriella strategier, saknar tre EMN-länder migrationsstrategier helt.
Även om flera faktorer spelar in, skulle länders geografiska läge kunna ha en betydelse när migrationsstrategier utformas. Ur detta perspektiv kan EMN-länderna Bulgarien, Italien och Grekland vara intressanta. Flera EMN-länder kopplar även ihop nationella strategier med EU:s och internationella strategier.
EMN-OECD informen ger ett antal exempel på erfarenheter från OECD-länder. Bland annat belyser rapporten hur utvalda OECD-länder arbetar med att revidera och uppdatera sina migrationsstrategier.
Bland utmaningarna i arbetet med att utveckla migrationsstrategier lyfts bland annat svårigheter med prioritering samt att inhämta målgruppens inspel och förena olika intressenters synpunkter. Ett komplext och föränderligt migrationssamanhang försvårar även strategiernas genomförande.
Trots en utmanande och svårnavigerad migrationskontext lyfts en rad goda exempel fram, såsom förstärkt myndighetssamverkan och bättre samordning samt samarbete mellan olika aktörer för förbättrad integration och skydd av migranter och diasporagrupper.
*OECD står för Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling.