Till EMN:s startsida
EU
Till Migrationsverkets webbplats

Ny EMN-studie granskar internationella stödinsatser för att bekämpa människohandel

EMN-studien "Trafficking in Human Beings – the International Dimension" ger en översikt av vilka åtgärder 25 av EMN:s medlems- och observatörsländer har genomfört för att bekämpa människohandel under perioden 2021–2023. Studien granskar insatser inom bl.a. förebyggande arbete, brottsbekämpning, stöd till offer, internationellt samarbete samt policyutveckling i linje med EU:s strategi mot människohandel 2021–2025. Rapporten lyfter fram både gemensamma utmaningar och goda exempel, samt pågående diskussioner om behov av fortsatt policyutveckling.

EMN-studie om människohandel

Bakgrund

Människohandel är ett komplext brott och utgör en allvarlig kränkning av de mänskliga rättigheterna enligt internationell rätt och EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna (artikel 5.3). Medan många offer för människohandel inom EU är EU-medborgare, ökar även andelen tredjelandsmedborgare kraftigt. År 2022 utgjorde de 63,1% av offren för människohandel jämfört med ungefär 43% för perioden 2019–2021. Samtidigt förblir många offer oupptäckta.

Den här utvecklingen, särskilt den internationella dimensionen av människohandel, har lett till förstärkta insatser inom ramen för EU:s strategi för bekämpning av människohandel 2021–2025, även utanför EU:s gränser. Detta inkluderar bl.a. ett reviderat EU-direktiv mot människohandel år 2024 och nya verktyg för att utreda människohandelsbrott och bättre stöd till offer för människohandel.

Initiativ från EMN:s medlems- och observatörsländer

EMN:s medlems- och observatörsländer har genomfört en rad åtgärder för att hantera den internationella dimensionen av människohandel. Fokus ligger ofta på specifika tredjeländer, regioner eller migrantgrupper, och använder särskilt framtagna metoder för att effektivt hantera riskerna för människohandel. Insatserna sker ofta i samarbete med internationella organisationer främst International Organization for Migration (IOM) och/eller civilsamhällesorganisationer med kombinerad finansiering av nationella budgetar och EU-medel.

Prioriterade områden inkluderar bl.a.:

  • brottsförebyggande arbete
  • stöd till offer
  • samordnad brottsbekämpning
  • åtal av förövare.

De flesta av EMN:s medlems- och observatörsländer hanterade den internationella dimensionen som en del av bredare strategier mot människohandel och kopplade samman policyåtgärder inom ramen för migration, asyl, gränsförvaltning och organiserad brottslighet. Inget land har en separat strategi för den internationella dimensionen av människohandel.

Operativt samarbete och strategiska partnerskap

Några EMN-länder däribland Sverige, Tyskland, Finland, Frankrike, Belgien, Grekland, Spanien, Serbien och Georgien har reviderat sina nationella strategier mot människohandel. Tyskland, Grekland och Serbien har genomfört åtgärder för att stärka det internationella samarbetet. Ett förstärkt samarbete med vissa tredjeländer och fortsatt kapacitetsuppbyggnad hos ansvariga myndigheter, samt policyutveckling är prioriterade områden.

  • EU:s stöd. EU stödjer EMN-länder med finansiering, samordning och informationsutbyte.
    Stödet sker bland annat via den europeiska samarbetsformen mot organiserad och grov brottslighet - EMPACT (European Multidiciplinary Platform Against Criminal Threats).

  • Samarbete med EU-byråer. Elva EMN-länder, bland annat Belgien, Estland, Spanien, Finland, Slovenien, Georgien, har rapporterat samarbete med EU-byråer såsom EU-byrån för samarbete inom brottsbekämpning (Europol), Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån (Frontex) och EU-byrån för straffrättsligt samarbete (EUROJUST). Samarbetet omfattar insatser i tredjeländer, särskilt inom brottsbekämpning och rättsligt samarbete. EU har direkt förvaltat och/eller finansierat utvecklingssamarbetsprogram i tredjeländer med fokus på brottsbekämpande, cyberbrott och ekonomisk brottslighet kopplat till människohandel samt identifiering och stöd till offer.

  • Smuggling av migranter. I november 2023 presenterade EU-kommissionen ett åtgärdspaket för att stärka insatserna mot människosmuggling, som ofta kopplas till människohandel. Paketet innehåller bland annat ett förslag till ett nytt direktiv med syfte att förebygga och bekämpa medhjälp till olaglig inresa, transit och vistelse inom EU. Dessutom föreslås en ny förordning som ska stärka polissamarbetet och utöka Europols roll i arbetet mot människosmuggling.

  • Förstärkta internationella insatser mot människohandel. EMN:s medlems- och observatörsländer har identifierat ett ökat behov av att förbättra identifiering och skydd av offer för människohandel. Detta inkluderar bland annat satsningar på ekonomiska utredningar, digital övervakning samt åtgärder mot arbetskraftsexploatering.

Goda exempel för att bekämpa människohandel

EMN-länderna lyfter fram utplaceringen av polisens sambandsmän i tredjeländer och stöd från EU-byråer för brottsbekämpande insatser. Vissa länder stärker samarbetet med ursprungs- och partnerländer, andra har förlitat sig på samarbetsprojekt med icke-statliga och civilsamhällesorganisationer. Medan formen av samarbete med internationella organisationer varierar samverkar EMN-länder med FN:s kontor för narkotikakontroll och förebyggande av brott (UNODC), Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE), International Centre for Migration Policy Development (ICMPD) och International Organization for Migration (IOM). Sverige samarbetar brett med UNODC, OSSE och IOM.

Utdrag av insatser

  • Tretton EMN-länder (bl.a. Kroatien, Nederländerna, Bulgarien, Polen, Sverige, Finland, Georgien) identifierade goda exempel i samband med policyutveckling och åtgärder för att förhindra människohandel mot tredjeländer.
  • Nio länder (däribland, Belgien, Cypern, Tyskland, Frankrike, Estland, Sverige) har genomfört kunskapshöjande insatser för att förebygga människohandel i tredjeländer, andra har haft kapacitetsbyggande aktiviteter.
  • Mentorskap, utbildning och brottsbekämpande enheter har inrättats i flera länder.
  • Nio EMN-länder (däribland Österrike, Tyskland, Grekland, Polen, Ungern, Serbien och Georgien) har etablerat strukturerat samarbete med tredjeländer, bland annat via bilaterala avtal, för att hantera gränsöverskridande människohandel. Många samarbetar operativt på ad hoc-basis, med fokus på regioner som Sahel, Afrikas horn, Nordafrika, Östeuropa och Västra Balkan.
  • Grekland, Frankrike och Polen rapporterar om goda erfarenheter för att förebygga människohandel bland ensamkommande barn.

Utmaningar i kampen mot människohandel

EMN:s medlems- och observatörsländer möter flera återkommande utmaningar: att förebygga människohandel, minska efterfrågan, stärka brottsbekämpning och rättsväsende, ge stöd till offer samt förbättra internationellt samarbete.

  • Covid-19-pandemin ökade offrens sårbarhet och påskyndade övergången av människohandel till digitala plattformar. Idag krävs det nya metoder för bekämpning online.
  • Nio EMN-länder (däribland Sverige, Tyskland, Spanien, Österrike) identifierade utmaningar i att förhindra människohandel gentemot EMN:s medlems- och observatörsländer, särskilt i tredjeländer som är ursprungs- och transitländer för potentiella offer. Låg förtroendenivå för och kulturella skillnader med tredjeländer försvårar gemensamsamma insatser som informationsutbyte och delning av resurser för att bekämpa människohandel.